Geplaatst op
We hebben allemaal ongetwijfeld van influencer marketing gehoord. In dit blog laten wij u kennis maken met een vergelijkbare techniek, genaamd micro-marketing.
Het is een vraagstuk waar iedere marketeer zich dagelijks weer over moet buigen: wat gaan we doen om ons product onder de aandacht te brengen bij onze doelgroep? In een tijdperk waarin sociale media een integrale rol van ons dagelijks leven uit zijn gaan maken, wordt er door veel bedrijven steeds meer gekeken naar technieken als influencer marketing, waarin het bedrijf in zee gaat met een bekende online persoonlijkheid. Zij delen uw product vervolgens met hun kijkers, oftewel uw doelgroep (als u uw huiswerk goed heeft gedaan).
Toch is influencer marketing niet voor ieder bedrijf haalbaar. Des te groter het kanaal, des te hoger het prijskaartje. Daarom willen wij u kennis laten maken met een vergelijkbare, maar toch unieke marketingtechniek: micro-marketing.
Wat is micro-marketing?
Met micro-marketing focust het bedrijf zich op een kleine, specifieke doelgroep. Vaak is deze zo klein, dat ze aan de hand van bepaalde kenmerken geïdentificeerd kunnen worden. Het zijn vaak groepen mensen die in het grote geheel niet zullen opvallen. Maar zij bevinden zich daarnaast ook op platforms die iets meer niche zijn; dat is dan ook precies de plek waar je ze terug kunt vinden.
Dit kan bijvoorbeeld een blog of een forum over een bepaald onderwerp zijn. Denk bijvoorbeeld aan een website voor liefhebbers van de ruitersport; zij komen samen om dit platform om te discussiëren, nieuwtjes te delen of om simpelweg te socializen. Het zijn daarom ook deze platforms, die u vervolgens moet benaderen.
2 voordelen van micro-marketing
Micro-marketing kent twee doorslaggevende voordelen, waarmee het zich onderscheid ten opzichte van andere strategieën. Allereerst is het een stuk toegankelijker: in plaats van een influencer met een managementteam, benadert u een kleiner platform waar de lijntjes veel korter zijn. Hierdoor heeft u meer invloed op de content die uiteindelijk gedeeld gaat worden. Daarnaast zien dergelijke kleine platforms een samenwerking vaak ook wel zitten; zij hebben immers niet zoveel verkeer als anderen.
Daarnaast is micro-marketing ook gewoon een stuk goedkoper. Populaire influencers vragen soms flinke bedragen voor een post op hun kanaal; iemand die een bescheiden blog bijhoudt zal doorgaans minder vragen. Zoals gezegd zien zij dit vaak ook als een kans om hun netwerk te vergroten.
Is er dan geen enkel nadeel aan micro-marketing?
Maar we moeten ook reel blijven: alles kent natuurlijk zijn voor- en nadelen. Als we een nadeel van micro-marketing moeten benoemen, dan is het dat het niet altijd even goed meetbaar is. De doelgroep is namelijk klein, dus het niet altijd duidelijk of een bericht daadwerkelijk aanslaat. Als u in zee gaat met een influencer die gemiddeld 10.000 likes op een bericht krijgt, dan weet u in ieder geval waarvoor u heeft betaald.
Het is dus een strategie die zich op de lange termijn focust, één waarin geïnvesteerd moet worden. Het CRM-systeem kan bijdragen aan het succes van uw micro-marketing strategie. Het voorziet u namelijk van de data en inzichten die u nodig heeft om uw strategie daadwerkelijk vorm te kunnen geven. U leert uw doelgroep en hun interesses steeds een beetje beter kennen, en weet dus ook steeds beter waar zij zich online bevinden. En pas met die kennis op zak, bent u in staat om aan de slag te gaan met micro-marketing.