Geplaatst op
Nederland is altijd al druk bezig geweest om het water te temmen. Als we geen dijken konden bouwen, gingen we met schepen de wereldzeeën verkennen. Duik in het verleden van de VOC en de Nederlandse schepen in Batavialand. Hier leer je meer over hoe schepen werden gemaakt en vind je een replica van een heus VOC-schip. Met passie vertellen de gidsen over de rijke historie van de VOC.
VOC
Nederland is sinds de 16e eeuw een grote speler op de wereldzeeën. We bouwden zelf grote schepen in de daarvoor bestemde scheepswerven. Met deze schepen waren we in staat om de zeven zeeën te bestormen en om specerijen en andere goederen te verkrijgen en verhandelen. Er waren schepen die speciaal waren ingericht om de specerijen mee te nemen maar ook schepen die gemaakt waren om de strijd aan te gaan met piraten en rivaliserende compagnieën. De Nederlanders werden zó goed in het bouwen van schepen dat we ze ook verkochten aan landen als Duitsland (het Heilige Roomse Rijk) en andere landen die het konden betalen. Honderden schepen werden tegelijkertijd gebouwd. In China noemden ze ons ook wel de “koetsiers van de zee” omdat we met honderden vloten tegelijkertijd aankwamen om goederen te vervoeren.
Tegenwoordige tijd
Tegenwoordig is Nederland nog steeds druk bezig met “schepen” bouwen. Nederland staat bekend om de grote kennis in het bouwen van superjachten. Nederlandse superjachten staan buitengewoon hoog aangeschreven. Deze jachten worden vooral aan rijke baronnen en sheikhs verkocht in landen als Rusland en Dubai. Nederlanders zelf kunnen ze natuurlijk niet betalen. Groot, groter, grootst is het motto van de superjachten. Voor “normale” mensen is het niet voor te stellen waarom iemand honderd miljoen euro voor een schip zou willen betalen om er vervolgens een paar weken per jaar mee te varen. Het is een puur statussymbool dat alleen de rijksten der aarde belangrijk vinden. Wie wel eens in Saint Tropez is geweest, ziet dit sentiment ook terug. De grootste schepen liggen aan de wal met daarop de rijke families met vrienden die van hun kaviaar aan het genieten zijn. Ook hier geldt, hoe groter de boot hoe meer status. Nederlanders zijn hier wellicht te nuchter voor maar we kapitaliseren maar al te graag op dit sentiment. Net als in de VOC-tijd zien we kansen om geld te verdienen.